Alla inlägg den 13 oktober 2012

Av Birgitta Hellström - 13 oktober 2012 19:58

  

Fritjof Elias(kallades FRITZ)Olsen


   
 

Frits EINARBackteman född 1929-08-24 i Arvidsjaur död 1999-09-11 i Lungemfyzem i Lycksele

kronjägare

EBBAAlbertina född i voutner Arvidsjaur 1905-02-01 hemvårdarinna, död 1995-05-22 i Arvidsjaur

JAG= siri BIRGITTA Hellström

född Backteman, född 1959-12-13 i Lycksele föskollärare,vårdbiträde

  
  

Jonas VIKTOR  (kallades JW) Lindquist

född        televerksarbetare

 

Siri ANN-SOFIE Backteman

född Lindquist 1928-11-02 i Lycksele död 1986-08-24 av Trafikolycka i Örnsköldsvik

 
  SIRI Armida Vilhelmina Jonsson född 1899-08-26 i Lycksele död

min farfar var järnvägsrallare arbetade på tvärbanan Jörn - Arvidsjaur. Det sägs att han redan var "bortlovad"

min farmor Ebba födde min far utan att vara gift så de fick åka ner till stockholm och ta tjänst -så kallad "barn i tjänst" - de visste att pappa fanns men han skulle inte synas eller höra . de bodde i pigkammaren

min morfar JV jobbade inom televerket med att bland annat sätta upp telelinjerna,han dog i hjärtfel

min mormor hade velat bli lärarinna men blev sjuk just när utbildningen började, hon blev 82 år

Av Birgitta Hellström - 13 oktober 2012 17:09

JAG HAR JUST NU KOMMIT PÅ JULKLAPPAR TILL TVÅ AV BARNEN ........

Näe jag ska inte avslöja vad ..... men jag MYSER när jag tänker på hur förvånade de kommer att bli ......    

va härligt det är när man kommer på nåt som man bara myser av att få ge .....

Det är väl det som egentligen är julens budskap ..... känslan av att få ge nåt till nån som man vet vill ha det

man kan tycka vad man vill om julen - och ja den har blivit kommersiell . men jag vill ändå ge presenter /julklappar till de som står mig nära .... och har inget emot att få nån

Och nu har vi ju ett barnbarn att ge julklapp .... men men man får se upp och inte köpa allt sött man ser





Av Birgitta Hellström - 13 oktober 2012 15:37

Våran Hund är världens mysigaste

Hon är en yorkshireterrier och är född 2010-12-28

Hon fäller inte hår är allergivänlig (alla tål ändå inte- men vi som är en allergisk familj tål henne)

Hon dansar när man kommer hem

Hon tror att hon är en katt - ligger i fönstret och tittar efter vilka som kommer

Hon kan en del trix

hon är gosig      

Av Birgitta Hellström - 13 oktober 2012 14:21

   2:a generationen:

min pappa: Fritz Einar Backteman 1929-08-24  föddes i Arvidsjaur växte upp 10 år i Stockholm och resten i Voutner Arvidsjaur ,dog i Lycksele 1999-09-11 ,kronjägare, aktiv inom brukshundsklubben,IOGT-NTOrörelsen


min mamma: Siri  Ann-Sofie Backteman 1928-11-02 föddes i Lycksele  , dog när hon blev påkörd när hon gick över E4an vid Skule camping 1996-08-24 (på min pappas födelsedag), rikstelefonist, postkassörska, aktiv inom Poliken inom Folkpartiet i Lycksele, inom IOGT-NTO rörelsen


  deras barn = mina syskon(och jag):


1. Eva ANN-MARIE Backteman född 1958-04-16 i Lycksele gift 1995-07-30 med Habib Bouhilama skild inom två år,       Ann-marie har jobbat inom IOGT-NTO,som vårdarinna, aktiv inom IOGT-NTO och politiskt inom Miljöpartiet. Ann-maries och Habibs gemensamma dotter:

   1a) Anita SIRI Viktoria Backteman 1994-12-15 studerande


2. Jag  = Siri BIRGITTA Hellström född 1959-12-13


3. CURT viktor Einar Backteman född 1963-04-29 jobbar inom handikappomsorgen, aktiv i bostadsrättsföreningen IOGT-NTO    och inom politiken Miljöpartiet                                      

               

                                                  

                                                  

                         
   min lillebror Curt


 

                                                  

      mitt syskonbarn Siri och hennes mamma min storasyster Ann-marie

                                            
                                    









Av Birgitta Hellström - 13 oktober 2012 11:07

våran familj är som den är.

Den platsar inte under sådana familjeerbjudanden som "köp pizza till familjepris" eller "hotellnatt för hela familjen" för då räknas familjen som två vuxna och två barn.

vi bodde på ett ställe och då skulle hyresgästföreningen bjuda alla barnfamiljer till ett äventyrsbad men bara en vuxen fick följa med från varje familj - men sa jag det funkar ju inte (barnen var små då) en vuxen på sex barn. men de gav sig inte.

...... men det var då nu har vi bara en den yngsta hemma. ( så nu är man ju nästan en normal familj)


  ANNSO våran yngsta som inte är så liten


sen så har min man haft sjukbidrag i "typ" 13-14 år ,han är multisjuk ..... vi brukar säga att det är lättare att säga vad han inte har. Liten uppräkning med risk att jag missar nåt Njursjuk,astma,kärlkramp,KOL,småkärlssjuka,fönster

tittarsjuka,diskbråck,haft hjärtinfarkt,blodproppar,diabetes,blåsljud på hjärtat, infektion på hjärtklaff,nektroser m.m   min man Tommi med vårat barnbarn NOVA

Han ligger inne nu på Umeå universitetssjukhus, har till och från sen mitten av juli (nu är det sammanlagt 6,5 veckor)




Tidigare månad - Senare månad

Presentation


vem är jag?
en 50+ kvinna som är mamma ,mormor, hustru mm
jag jobbar inom åldringsvården ägnar min lediga tid till familjen kyrkan och dess verksamhet och släktforskning.
mitt hjärta klappar för de "små i samhället" speciellt LPverksamheten som hjälpe

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards